Statut TMZO


ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę "Towarzystwo Miłośników Ziemi Olszyńskiej Olsna 1254" (TMZO Olsna 1254) zwane dalej Towarzystwem, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z póź. zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

§ 2
Towarzystwo powołane jest na czas nieokreślony.

§ 3
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz miejscowość Olszyna.

§ 4
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 5
Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.

§ 6
Towarzystwo może powoływać koła, które działają na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie.

§ 7
Towarzystwo współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami zainteresowanych tym samym lub podobnym profilem działania. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.

§ 8
Towarzystwo ma prawo używania własnych pieczęci, oznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących przepisów, a w szczególności:
  1. Logo Towarzystwa to napis „Towarzystwa Miłośników Ziemi Olszyńskiej Olsna 1254” wpisany w okrąg, w którym wyrazy są napisane czcionką Bookman Old Style w kolorze granatowym. W centrum logo wpisana jest tarcza herbowa wzorowana na herbie pierwszych właścicieli Olszyny - rodziny von Uechtritz, a więc dwa skrzyżowane złote klucze na niebieskim tle.
  2. Logo może być używane także w barwach czarno - szaro - białych.
  3. Logo może być używane wyłącznie przez organy Towarzystwa z zastrzeżeniem ustępów następnych.
  4. Logo może być używane tylko zgodnie ze wzorem graficznym określonym w załączniku Nr 1 do Statutu.
  5. Używanie logo nie może być sprzeczne z powszechnie obowiązującym prawem, oraz nie może naruszać dobrego imienia Towarzystwa.
  6. Logo pełni funkcję promocyjną i umieszczane będzie głównie na materiałach promujących Towarzystwo. Może być umieszczane w szczególności:
  1. na budynku siedziby Towarzystwa,
  2. w pomieszczeniach zajmowanych przez Towarzystwo,
  3. na pismach i dokumentach Towarzystwa,
  4. na pieczęciach, emblematach i innych symbolach Towarzystwa,
  5. na oficjalnych stronach internetowych Towarzystwa,
  6. na wizytówkach i identyfikatorach,
  7. na materiałach promujących Towarzystwo.
  1. Używanie bądź rozpowszechnianie logo przez inne podmioty niż określone w § 8 ust. 3 wymaga zgody Prezesa Towarzystwa wydanej w formie decyzji określającej warunki i okres używania logo.
  2. Warunkiem uzyskania powyższej zgody jest złożenie wniosku wraz z opisem sposobu używania logo oraz projektem graficznym umieszczenia wizerunku logo.
  3. Zgoda na używanie logo może być w każdym czasie cofnięta w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów prawa lub warunków korzystania z logo.
  4. Rejestr podmiotów używających logo prowadzi Dyrektor Biura Towarzystwa.

§ 9
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura.


ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA

§ 10
Celem działania Towarzystwa jest:
  1. działalność kulturalna,
  2. wzmacnianie więzi miejscowej ludności z małą ojczyzną, pielęgnowanie jej tradycji,
  3. poszerzanie grona miłośników i sympatyków regionu,
  4. upowszechnianie wiedzy o historii Olszyny, innych miejscowości z terenu Gminy Olszyna oraz regionu,
  5. poprawa walorów estetycznych, krajobrazowych i turystycznych regionu oraz ich promocja,
  6. propagowanie i organizowanie wymiany międzykulturowej, w szczególności poprzez organizację wyjazdów, warsztatów, prelekcji,
  7. organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń i wykładów,
  8. działalność z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
  9. podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
  10. turystyka i krajoznawstwo,
  11. promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
  12. działalność wydawnicza - wydawanie książek, czasopism, broszur związanych z celami Towarzystwa,
  13. działalność na rzecz integracji oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  14. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
  15. działalność charytatywna,
  16. ochrona i promocja zdrowia,
  17. wspieranie rozwoju ekonomicznego regionu,
  18. działalność wspomagająca wychowanie i rozwój dzieci i młodzieży,
  19. działalność na rzecz edukacji mieszkańców,
  20. działalność na rzecz tworzenia i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
  21. działalność na rzecz promocji i organizacji wolontariatu,
  22. promocja i popieranie wykorzystywania nowoczesnych usług dostępnych w internecie,
  23. wzbogacanie zasobów sieci internet,
  24. tworzenie płaszczyzny wymiany informacji, wiedzy i doświadczeń pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi,
  25. działania na rzecz propagowania dostępu do sieci internet,
  26. wspieranie i niesienie pomocy osobom starszym, poszkodowanym lub będącym w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej,
  27. działalność wspomagająca realizację zadań w zakresie edukacji elementarnej,
  28. działalność na rzecz rodzin z małymi dziećmi,
  29. działalność wspierająca budowanie więzi międzypokoleniowych w społeczeństwie,
  30. działalność wspierająca ochronę środowiska naturalnego regionu,
  31. działalność na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego.

§ 11
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
  1. gromadzenie zbiorów dokumentujących przeszłość i teraźniejszość regionu,
  2. działalność wydawniczą w zakresie dokumentacji archiwalnej, wspomnień, albumów, kart widokowych, czasopism i innych publikacji mających na celu upowszechnienie wiedzy o regionie oraz twórczości lokalnych twórców,
  3. organizowanie lub inicjowanie zjazdów, konferencji, dyskusji publicznych i wycieczek związanych z celami Towarzystwa,
  4. ogłaszanie lub inicjowanie wszelkiego rodzaju odczytów, zjazdów, spotkań autorskich, imprez i wystaw, konkursów wynikających z zadań i działalności Towarzystwa,
  5. współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami i stowarzyszeniami regionu,
  6. inicjowanie wydawnictw artystycznych i reklamowych o Gminie Olszyna,
  7. inspirowanie twórców do tworzenia dzieł tematycznie związanych z regionem,
  8. propagowanie turystycznych walorów regionu,
  9. działanie na rzecz wzmacniania więzi międzyludzkich i międzypokoleniowych,
  10. informowanie opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych wydawnictw,
  11. współdziałanie z innymi jednostkami i organizacjami przeciwko wykluczeniu społecznemu,
  12. inicjowanie projektów wynikających z zadań Towarzystwa i organizowanie publicznych zebrań i dyskusji nad nimi,
  13. promowanie, upowszechnianie i udostępnianie nowoczesnych mediów i technologii,
  14. prowadzenie Punktu Informacji i Promocji jako biura Towarzystwa,
  15. przekazywanie projektów odpowiednim władzom, instytucjom, organizacjom społecznym i organom administracji (władze samorządowe),
  16. kształtowanie właściwego stosunku do środowiska, szerzenie zrozumienia celów ochrony środowiska oraz propagowania spraw ochrony środowiska i poczynań zmierzających do zapewnienia tej ochrony,
  17. współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi w opracowaniu i realizacji programów i planów działania zmierzających do poprawy stanu środowiska,
  18. współpraca z placówkami oświatowymi oraz innymi jednostkami organizacyjnymi i instytucjami Gminy Olszyna,
  19. organizowanie spotkań, szkoleń, warsztatów,
  20. organizowanie wycieczek, zlotów i innych form wypoczynku i rekreacji,
  21. organizowanie zbiórek charytatywnych,
  22. organizowanie wolontariatu.

§ 12
Towarzystwo prowadzi nieodpłatną działalność w zakresie:
  1. wspierania rozwoju i integracji społecznej mieszkańców Gminy Olszyna,
  2. organizację imprez integracyjnych,
  3. podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową Towarzystwa,
  4. aktywnego uczestnictwa w programach pomocowych,
  5. nawiązywania kontaktów i współpracy z podobnymi organizacjami w kraju i za granicą oraz z władzami samorządowymi i sektorem gospodarczym,
  6. wszelkich działań zmierzających do rozwoju infrastruktury sportowej i rekreacyjnej,
  7. stwarzania i propagowanie aktywnej formy wypoczynku, rekreacji oraz turystyki,
  8. upowszechniania kultury fizycznej, sportu oraz promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia,
  9. wspierania inicjatyw mieszkańców,
  10. prowadzenia działalności wydawniczej, informacyjno-promocyjnej,
  11. zwiększania atrakcyjności oferty turystycznej Gminy Olszyna,
  12. podejmowania działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich,
  13. inicjowania oraz udziału w innych przedsięwzięciach, które pozwolą na skuteczne realizowanie celów statutowych,
  14. organizowania konferencji, szkoleń i warsztatów,
  15. organizowania wystaw w tym rękodzieła i pokazów ginących zawodów,
  16. opieki nad zabytkami,
  17. kształcenia lokalnych liderów i animatorów życia społecznego,
  18. promocji regionu wśród jego mieszkańców oraz gości,
  19. współdziałania z samorządami lokalnymi pogranicza Polski, Niemiec i Czech, samorządem województwa dolnośląskiego oraz z innymi instytucjami i organizacjami zainteresowanymi działalnością Towarzystwa,
  20. podejmowania innych przedsięwzięć związanych z realizacją celów Towarzystwa.
§ 13
Towarzystwo prowadzi odpłatną działalność w zakresie:
  1. organizowania wypoczynku dzieci, młodzieży i osób dorosłych, a także turystów i gości,
  2. organizacji loterii fantowych,
  3. organizowania imprez okolicznościowych,
  4. organizowania zawodów sportowych,
  5. sprzedaży gadżetów w postaci lokalnego rękodzieła, a także innych materiałów promujących Gminę Olszyna.
§ 14
  1. Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników w każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. 
  2. Przychód z odpłatnej działalności pożytku publicznego służy wyłącznie realizacji celów Towarzystwa i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków. 


ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 15
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
  1. rzeczywistych,
  2. wspierających,
  3. uczestników,
  4. honorowych.
§ 16
  1. Członkiem rzeczywistym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która pragnie wnieść wkład w urzeczywistnienie celów Towarzystwa i jest aktywnie zaangażowana w życie społeczności regionu.
  2. Członkiem Towarzystwa może być również obywatel innego kraju. Osoba taka składa pisemną deklarację popartą przez dwóch członków rzeczywistych Towarzystwa.

§ 17
Członek rzeczywisty ma prawo:
  1. czynnego i biernego udziału w wyborach władz Towarzystwa,
  2. podejmowania inicjatyw, zgłaszania wniosków i głosowania na zebraniach Towarzystwa zgodnie z przepisami statutu,
  3. zgłaszania opinii, postulatów i wniosków dotyczących działalności Towarzystwa,
  4. legitymowania się przynależnością do Towarzystwa.

§ 18
  1. Osoba prawna, zainteresowana celami Towarzystwa, która zadeklaruje stałą składkę członkowską na rzecz Towarzystwa, przyjęta przez Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnie złożonej deklaracji, może być członkiem wspierającym.
  2. Członek wspierający posiada wszystkie prawa członka rzeczywistego, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, i działa w Towarzystwie za pośrednictwem swego upełnomocnionego przedstawiciela.
§ 19
  1. Członkiem uczestnikiem Towarzystwa może być osoba niepełnoletnia, która za pisemną zgodą swego prawnego opiekuna oraz kierownictwa szkoły złoży wniosek do Zarządu Towarzystwa.
  2. Członkom uczestnikom przysługują prawa i obowiązki członka rzeczywistego, poza głosem stanowiącym oraz czynnym i biernym prawem wyborczym.

§ 20
  1. Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w urzeczywistnianiu celów Towarzystwa.
  2. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie.
  3. Członkom honorowym przysługują prawa i obowiązki członka rzeczywistego.
  4. Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.

§ 21
Członek rzeczywisty i wspierający zobowiązany jest do:
  1. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
  2. aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Towarzystwa,
  3. regularnego opłacania składki członkowskiej zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania.

§ 22
  1. Członków rzeczywistych Towarzystwa przyjmuje Zarząd Towarzystwa większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy członków Zarządu.
  2. Członków wspierających przyjmuje Zarząd Towarzystwa zwykłą większością głosów.

§ 23
Członkowie założyciele Towarzystwa z chwilą rejestracji Towarzystwa stają się członkami rzeczywistymi.

§ 24
Członkostwo rzeczywiste Towarzystwa ustaje w razie:
  1. pisemnej rezygnacji członka,
  2. utraty członkostwa dokonanej uchwałą Zarządu Towarzystwa z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres trzech miesięcy,
  3. skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych,
  4. śmierci członka,
  5. rozwiązania się Towarzystwa.
§ 25
Członkostwo wspierające ustaje w razie:
  1. rezygnacji zgłoszonej na piśmie Zarządowi Towarzystwa, uchwałą Zarządu,
  2. utraty osobowości prawnej w przypadku osoby prawnej będącej członkiem wspierającym,
  3. rozwiązania się Towarzystwa.

§ 26
Członek uczestnik traci przynależność do Towarzystwa z takich samych przyczyn jak członek rzeczywisty, a także po pisemnym wycofaniu zgody swego opiekuna lub kierownictwa szkoły.

§ 27
Członkostwo honorowe ustaje w razie:
  1. dobrowolnego zrzeczenia się tej godności,
  2. pozbawienia tej godności uchwałą Walnego Zebrania na wniosek Zarządu,
  3. rozwiązania się Towarzystwa.

§ 28
  1. Członek naruszający obowiązki określone w § 21 Statutu Towarzystwa może być ukarany przez Zarząd Towarzystwa karą:
    1. upomnienia,
    2. nagany,
    3. zawieszenia w prawach członka,
    4. utraty członkostwa.
  2. Członkom ukaranym w trybie ust. 1 niniejszego paragrafu przysługuje prawo wniesienia odwołania do najbliższego Walnego Zebrania.

ROZDZIAŁ IV
WŁADZE TOWARZYSTWA

§ 29
Władzami Towarzystwa są:
  1. Walne Zebranie Towarzystwa, zwane dalej „Walnym Zebraniem”,
  2. Zarząd Towarzystwa, zwany dalej „Zarządem”,
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 30
  1. Kadencja Władz Towarzystwa trwa cztery lata.
  2. Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania.
  3. Członkowie władz Towarzystwa mogą sprawować swoje funkcje dłużej niż jedną kadencję.
  4. Członkowie władz pełnią swe funkcje honorowo.

§ 31
  1. Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków, o ile statut nie stanowi inaczej.
  2. W przypadku braku quorum Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie, tego samego dnia 15 minut później po terminie pierwszym. W takim wypadku uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków.
  3. Zasada opisana wyżej odnosi się do wszelkich uchwał Walnego Zebrania.

§ 32
  1. W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Towarzystwa, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
  2. Rezygnacja na piśmie członka władz z pełnionej przez niego funkcji oznacza wygaśnięcie jego mandatu w tym organie.

ROZDZIAŁ V
WALNE ZEBRANIE

§ 33
  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
  2. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
  1. wybór Prezesa,
  2. powoływanie i odwoływanie władz Towarzystwa,
  3. nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego,
  4. podejmowanie uchwał o przystępowaniu do stowarzyszeń,
  5. uchwalanie zmian Statutu Towarzystwa,
  6. rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Towarzystwa,
  7. podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa,
  8. opiniowanie i rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej,
  9. uzupełnianie składu osobowego władz Towarzystwa w trakcie trwania kadencji,
  10. ustalanie wysokości składek,
  11. podejmowanie uchwały dotyczącej bilansu rocznego oraz udzielenie absolutorium dla Zarządu.
  1. Walne Zebrania powinno odbyć się co najmniej raz w roku.
  2. Walne Zebranie Członków może być Zwyczajne lub Nadzwyczajne.
  3. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co cztery lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków w każdy skuteczny sposób o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest na podstawie uchwały Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/5 członków Towarzystwa.
  5. Wniosek lub żądanie Komisji Rewizyjnej lub członków Towarzystwa winien określić sprawy, które ma rozpatrywać Walne Zebranie.
  6. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwoływane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
  7. Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania.
  8. W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania.

ROZDZIAŁ VI
ZARZĄD TOWARZYSTWA

§ 34
  1. Zarząd składa się z 3 osób wybranych przez Walne Zebranie.
  2. Zarząd składa się z Prezesa, Wiceprezesa i Skarbnika.
  3. Kadencja Zarządu trwa cztery lata.
  4. Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. Decyduje głos Prezesa.
  5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
  6. Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

§ 35
  1. Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie.
  2. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb lecz nie rzadziej, niż jeden raz w kwartale i zwoływane są przez Prezesa, Wiceprezesa lub Sekretarza.

§ 36
Posiedzenia Zarządu są protokołowane.

§ 37
  1. Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro Towarzystwa i jego Dyrektora.
  2. Dyrektor kieruje pracami Biura na podstawie regulaminu, który podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

§ 38
Do kompetencji Zarządu należy:
  1. powoływanie komisji problemowych i zespołów roboczych,
  2. realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
  3. kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu oraz uchwałami i wytycznymi Walnego Zebrania,
  4. uchwalanie projektów planów działalności Towarzystwa i preliminarzy budżetowych,
  5. występowanie z wnioskami o dotację,
  6. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego, prowadzenia działalności gospodarczej, bycia organizacją pożytku publicznego oraz określania rodzajów nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego,
  7. podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań majątkowych,
  8. zwoływanie Walnego Zebrania,
  9. podejmowanie uchwał w sprawach nabywania i utraty członkostwa zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu,
  10. rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałymi na tle działalności Towarzystwa,
  11. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu,
  12. w szczególnych przypadkach zwalnianie członków z obowiązku płacenia składek członkowskich,
  13. sprawowanie zarządu nad majątkiem i funduszami Towarzystwa oraz podejmowanie uchwał o przyjmowaniu zapisów i darowizn,
  14. zawieranie umów lub upoważnianie do ich zawierania,
  15. ustanawianie pełnomocników Towarzystwa,
  16. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  17. powoływanie i rozwiązywanie komisji i zespołów problemowych,
  18. uchwalanie regulaminu Biura Towarzystwa.

§ 39
Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa uprawniony jest Prezes lub Wiceprezes.

ROZDZIAŁ VII
KOMISJA REWIZYJNA

§ 40
  1. Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji,
  3. Kadencja Komisji Rewizyjnej Towarzystwa trwa cztery lata,
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić żadnych innych funkcji we władzach Towarzystwa,
  5. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków Komisji. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.

§ 41
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
  1. przeprowadzenie co najmniej dwa razy w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa,
  2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień oraz usunięcia stwierdzonych uchybień,
  3. sporządzanie sprawozdań ze swej działalności i występowanie do Walnego Zebrania z wnioskiem o absolutorium dla Zarządu.
  4. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
  5. zwołanie Walnego Zebrania, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
  6. składanie na Walnym Zebraniu wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium dla Zarządu,
  7. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.

§ 42
Organizację i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie.

§ 43
  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa, ani być pracownikami Towarzystwa.
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
  3. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
  4. Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu, a członkowie Komisji Rewizyjnej:
    1. nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

ROZDZIAŁ VIII
MAJĄTEK I FUNDUSZE TOWARZYSTWA

§ 44
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o obowiązujące przepisy.

§ 45
Na fundusze Towarzystwa składają się:
  1. wpisowe i wpływy ze składek członkowskich,
  2. zapisy, darowizny,
  3. wpływy z działalności statutowej i gospodarczej,
  4. wpływy ze zbiórek publicznych i różnego rodzaju imprez,
  5. wpływy z loterii i aukcji,
  6. dotacje budżetowe, subwencje,
  7. dochody z majątku ruchomego i nieruchomego,
  8. inne wpływy.

§ 46
Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Walne Zebranie, w ciągu czterech tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Towarzystwa.

§ 47
Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego, wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, każdej z tych działalności z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. To postanowienie stosuje się odpowiednio w przypadku organizacyjnego wyodrębnienia działalności pożytku publicznego.

§ 48
Dla ważności dokumentów dotyczących zobowiązań finansowych wymagane są podpisy Prezesa i Skarbnika lub Wiceprezesa i Skarbnika.

ROZDZIAŁ IX
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA

§ 49
  1. Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania (z zastrzeżeniem § 31 ust. 2 i ust. 3).
  2. Wraz z uchwałą o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powołaniu Komisji Likwidacyjnej.
  3. Walne Zebranie wskazuje także fundacje i stowarzyszenia, mające podobne cele statutowe na rzecz, których przejdzie majątek Towarzystwa, po wypełnieniu jego zobowiązań.
Olszyna, dnia 25 listopada 2016 r.

DO POBRANIA:
  1. Statut TMZO Olsna 1254 - tekst jednolity z dn. 25.11.2016 r.
  2. Logo TMZO Olsna 1254
  3. Deklaracja przystąpienia