ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę "Towarzystwo Miłośników Ziemi
Olszyńskiej Olsna 1254" (TMZO Olsna 1254) zwane dalej
Towarzystwem, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku
Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 79
poz. 855 z póź. zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu
posiada osobowość prawną.
§ 2
Towarzystwo powołane jest na czas nieokreślony.
§ 3
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej,
a siedzibą władz miejscowość Olszyna.
§ 4
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
§ 5
Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić
działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z
poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 6
Towarzystwo może powoływać koła, które działają na podstawie
regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
§ 7
Towarzystwo współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i
międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami
zainteresowanych tym samym lub podobnym profilem działania. Może
pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej
autonomii.
§ 8
Towarzystwo ma prawo używania własnych pieczęci, oznak i znaków
organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących przepisów, a w
szczególności:
-
Logo Towarzystwa to napis „Towarzystwa Miłośników Ziemi Olszyńskiej Olsna 1254” wpisany w okrąg, w którym wyrazy są napisane czcionką Bookman Old Style w kolorze granatowym. W centrum logo wpisana jest tarcza herbowa wzorowana na herbie pierwszych właścicieli Olszyny - rodziny von Uechtritz, a więc dwa skrzyżowane złote klucze na niebieskim tle.
-
Logo może być używane także w barwach czarno - szaro - białych.
-
Logo może być używane wyłącznie przez organy Towarzystwa z zastrzeżeniem ustępów następnych.
-
Logo może być używane tylko zgodnie ze wzorem graficznym określonym w załączniku Nr 1 do Statutu.
-
Używanie logo nie może być sprzeczne z powszechnie obowiązującym prawem, oraz nie może naruszać dobrego imienia Towarzystwa.
-
Logo pełni funkcję promocyjną i umieszczane będzie głównie na materiałach promujących Towarzystwo. Może być umieszczane w szczególności:
-
na budynku siedziby Towarzystwa,
-
w pomieszczeniach zajmowanych przez Towarzystwo,
-
na pismach i dokumentach Towarzystwa,
-
na pieczęciach, emblematach i innych symbolach Towarzystwa,
-
na oficjalnych stronach internetowych Towarzystwa,
-
na wizytówkach i identyfikatorach,
-
na materiałach promujących Towarzystwo.
-
Używanie bądź rozpowszechnianie logo przez inne podmioty niż określone w § 8 ust. 3 wymaga zgody Prezesa Towarzystwa wydanej w formie decyzji określającej warunki i okres używania logo.
-
Warunkiem uzyskania powyższej zgody jest złożenie wniosku wraz z opisem sposobu używania logo oraz projektem graficznym umieszczenia wizerunku logo.
-
Zgoda na używanie logo może być w każdym czasie cofnięta w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów prawa lub warunków korzystania z logo.
-
Rejestr podmiotów używających logo prowadzi Dyrektor Biura Towarzystwa.
§ 9
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej
członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać
pracowników oraz powoływać biura.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 10
Celem działania Towarzystwa jest:
-
działalność kulturalna,
-
wzmacnianie więzi miejscowej ludności z małą ojczyzną, pielęgnowanie jej tradycji,
-
poszerzanie grona miłośników i sympatyków regionu,
-
upowszechnianie wiedzy o historii Olszyny, innych miejscowości z terenu Gminy Olszyna oraz regionu,
-
poprawa walorów estetycznych, krajobrazowych i turystycznych regionu oraz ich promocja,
-
propagowanie i organizowanie wymiany międzykulturowej, w szczególności poprzez organizację wyjazdów, warsztatów, prelekcji,
-
organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń i wykładów,
-
działalność z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
-
podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
-
turystyka i krajoznawstwo,
-
promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
-
działalność wydawnicza - wydawanie książek, czasopism, broszur związanych z celami Towarzystwa,
-
działalność na rzecz integracji oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
-
działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
-
działalność charytatywna,
-
ochrona i promocja zdrowia,
-
wspieranie rozwoju ekonomicznego regionu,
-
działalność wspomagająca wychowanie i rozwój dzieci i młodzieży,
-
działalność na rzecz edukacji mieszkańców,
-
działalność na rzecz tworzenia i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
-
działalność na rzecz promocji i organizacji wolontariatu,
-
promocja i popieranie wykorzystywania nowoczesnych usług dostępnych w internecie,
-
wzbogacanie zasobów sieci internet,
-
tworzenie płaszczyzny wymiany informacji, wiedzy i doświadczeń pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi,
-
działania na rzecz propagowania dostępu do sieci internet,
-
wspieranie i niesienie pomocy osobom starszym, poszkodowanym lub będącym w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej,
-
działalność wspomagająca realizację zadań w zakresie edukacji elementarnej,
-
działalność na rzecz rodzin z małymi dziećmi,
-
działalność wspierająca budowanie więzi międzypokoleniowych w społeczeństwie,
-
działalność wspierająca ochronę środowiska naturalnego regionu,
-
działalność na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego.
§ 11
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
-
gromadzenie zbiorów dokumentujących przeszłość i teraźniejszość regionu,
-
działalność wydawniczą w zakresie dokumentacji archiwalnej, wspomnień, albumów, kart widokowych, czasopism i innych publikacji mających na celu upowszechnienie wiedzy o regionie oraz twórczości lokalnych twórców,
-
organizowanie lub inicjowanie zjazdów, konferencji, dyskusji publicznych i wycieczek związanych z celami Towarzystwa,
-
ogłaszanie lub inicjowanie wszelkiego rodzaju odczytów, zjazdów, spotkań autorskich, imprez i wystaw, konkursów wynikających z zadań i działalności Towarzystwa,
-
współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami i stowarzyszeniami regionu,
-
inicjowanie wydawnictw artystycznych i reklamowych o Gminie Olszyna,
-
inspirowanie twórców do tworzenia dzieł tematycznie związanych z regionem,
-
propagowanie turystycznych walorów regionu,
-
działanie na rzecz wzmacniania więzi międzyludzkich i międzypokoleniowych,
-
informowanie opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych wydawnictw,
-
współdziałanie z innymi jednostkami i organizacjami przeciwko wykluczeniu społecznemu,
-
inicjowanie projektów wynikających z zadań Towarzystwa i organizowanie publicznych zebrań i dyskusji nad nimi,
-
promowanie, upowszechnianie i udostępnianie nowoczesnych mediów i technologii,
-
prowadzenie Punktu Informacji i Promocji jako biura Towarzystwa,
-
przekazywanie projektów odpowiednim władzom, instytucjom, organizacjom społecznym i organom administracji (władze samorządowe),
-
kształtowanie właściwego stosunku do środowiska, szerzenie zrozumienia celów ochrony środowiska oraz propagowania spraw ochrony środowiska i poczynań zmierzających do zapewnienia tej ochrony,
-
współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi w opracowaniu i realizacji programów i planów działania zmierzających do poprawy stanu środowiska,
-
współpraca z placówkami oświatowymi oraz innymi jednostkami organizacyjnymi i instytucjami Gminy Olszyna,
-
organizowanie spotkań, szkoleń, warsztatów,
-
organizowanie wycieczek, zlotów i innych form wypoczynku i rekreacji,
-
organizowanie zbiórek charytatywnych,
-
organizowanie wolontariatu.
§ 12
Towarzystwo prowadzi nieodpłatną działalność w zakresie:
-
wspierania rozwoju i integracji społecznej mieszkańców Gminy Olszyna,
-
organizację imprez integracyjnych,
-
podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową Towarzystwa,
-
aktywnego uczestnictwa w programach pomocowych,
-
nawiązywania kontaktów i współpracy z podobnymi organizacjami w kraju i za granicą oraz z władzami samorządowymi i sektorem gospodarczym,
-
wszelkich działań zmierzających do rozwoju infrastruktury sportowej i rekreacyjnej,
-
stwarzania i propagowanie aktywnej formy wypoczynku, rekreacji oraz turystyki,
-
upowszechniania kultury fizycznej, sportu oraz promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia,
-
wspierania inicjatyw mieszkańców,
-
prowadzenia działalności wydawniczej, informacyjno-promocyjnej,
-
zwiększania atrakcyjności oferty turystycznej Gminy Olszyna,
-
podejmowania działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich,
-
inicjowania oraz udziału w innych przedsięwzięciach, które pozwolą na skuteczne realizowanie celów statutowych,
-
organizowania konferencji, szkoleń i warsztatów,
-
organizowania wystaw w tym rękodzieła i pokazów ginących zawodów,
-
opieki nad zabytkami,
-
kształcenia lokalnych liderów i animatorów życia społecznego,
-
promocji regionu wśród jego mieszkańców oraz gości,
-
współdziałania z samorządami lokalnymi pogranicza Polski, Niemiec i Czech, samorządem województwa dolnośląskiego oraz z innymi instytucjami i organizacjami zainteresowanymi działalnością Towarzystwa,
-
podejmowania innych przedsięwzięć związanych z realizacją celów Towarzystwa.
§ 13
Towarzystwo prowadzi odpłatną działalność w zakresie:
-
organizowania wypoczynku dzieci, młodzieży i osób dorosłych, a także turystów i gości,
-
organizacji loterii fantowych,
-
organizowania imprez okolicznościowych,
-
organizowania zawodów sportowych,
-
sprzedaży gadżetów w postaci lokalnego rękodzieła, a także innych materiałów promujących Gminę Olszyna.
§ 14
- Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników w każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
- Przychód z odpłatnej działalności pożytku publicznego służy wyłącznie realizacji celów Towarzystwa i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 15
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
-
rzeczywistych,
-
wspierających,
-
uczestników,
-
honorowych.
§ 16
-
Członkiem rzeczywistym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która pragnie wnieść wkład w urzeczywistnienie celów Towarzystwa i jest aktywnie zaangażowana w życie społeczności regionu.
-
Członkiem Towarzystwa może być również obywatel innego kraju. Osoba taka składa pisemną deklarację popartą przez dwóch członków rzeczywistych Towarzystwa.
§ 17
Członek rzeczywisty ma prawo:
-
czynnego i biernego udziału w wyborach władz Towarzystwa,
-
podejmowania inicjatyw, zgłaszania wniosków i głosowania na zebraniach Towarzystwa zgodnie z przepisami statutu,
-
zgłaszania opinii, postulatów i wniosków dotyczących działalności Towarzystwa,
-
legitymowania się przynależnością do Towarzystwa.
§ 18
-
Osoba prawna, zainteresowana celami Towarzystwa, która zadeklaruje stałą składkę członkowską na rzecz Towarzystwa, przyjęta przez Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnie złożonej deklaracji, może być członkiem wspierającym.
-
Członek wspierający posiada wszystkie prawa członka rzeczywistego, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, i działa w Towarzystwie za pośrednictwem swego upełnomocnionego przedstawiciela.
§ 19
-
Członkiem uczestnikiem Towarzystwa może być osoba niepełnoletnia, która za pisemną zgodą swego prawnego opiekuna oraz kierownictwa szkoły złoży wniosek do Zarządu Towarzystwa.
-
Członkom uczestnikom przysługują prawa i obowiązki członka rzeczywistego, poza głosem stanowiącym oraz czynnym i biernym prawem wyborczym.
§ 20
-
Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w urzeczywistnianiu celów Towarzystwa.
-
Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie.
-
Członkom honorowym przysługują prawa i obowiązki członka rzeczywistego.
-
Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
§ 21
Członek rzeczywisty i wspierający zobowiązany jest do:
-
przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
-
aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Towarzystwa,
-
regularnego opłacania składki członkowskiej zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania.
§ 22
-
Członków rzeczywistych Towarzystwa przyjmuje Zarząd Towarzystwa większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy członków Zarządu.
-
Członków wspierających przyjmuje Zarząd Towarzystwa zwykłą większością głosów.
§ 23
Członkowie założyciele Towarzystwa z chwilą rejestracji
Towarzystwa stają się członkami rzeczywistymi.
§ 24
Członkostwo rzeczywiste Towarzystwa ustaje w razie:
-
pisemnej rezygnacji członka,
-
utraty członkostwa dokonanej uchwałą Zarządu Towarzystwa z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres trzech miesięcy,
-
skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych,
-
śmierci członka,
-
rozwiązania się Towarzystwa.
§ 25
Członkostwo wspierające ustaje w razie:
-
rezygnacji zgłoszonej na piśmie Zarządowi Towarzystwa, uchwałą Zarządu,
-
utraty osobowości prawnej w przypadku osoby prawnej będącej członkiem wspierającym,
-
rozwiązania się Towarzystwa.
§ 26
Członek uczestnik traci przynależność do Towarzystwa z takich
samych przyczyn jak członek rzeczywisty, a także po pisemnym
wycofaniu zgody swego opiekuna lub kierownictwa szkoły.
§ 27
Członkostwo honorowe ustaje w razie:
-
dobrowolnego zrzeczenia się tej godności,
-
pozbawienia tej godności uchwałą Walnego Zebrania na wniosek Zarządu,
-
rozwiązania się Towarzystwa.
§ 28
-
Członek naruszający obowiązki określone w § 21 Statutu Towarzystwa może być ukarany przez Zarząd Towarzystwa karą:
-
upomnienia,
-
nagany,
-
zawieszenia w prawach członka,
-
utraty członkostwa.
-
-
Członkom ukaranym w trybie ust. 1 niniejszego paragrafu przysługuje prawo wniesienia odwołania do najbliższego Walnego Zebrania.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 29
Władzami Towarzystwa są:
-
Walne Zebranie Towarzystwa, zwane dalej „Walnym Zebraniem”,
-
Zarząd Towarzystwa, zwany dalej „Zarządem”,
-
Komisja Rewizyjna.
§ 30
-
Kadencja Władz Towarzystwa trwa cztery lata.
-
Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania.
-
Członkowie władz Towarzystwa mogą sprawować swoje funkcje dłużej niż jedną kadencję.
-
Członkowie władz pełnią swe funkcje honorowo.
§ 31
-
Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków, o ile statut nie stanowi inaczej.
-
W przypadku braku quorum Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie, tego samego dnia 15 minut później po terminie pierwszym. W takim wypadku uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków.
-
Zasada opisana wyżej odnosi się do wszelkich uchwał Walnego Zebrania.
§ 32
-
W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Towarzystwa, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
-
Rezygnacja na piśmie członka władz z pełnionej przez niego funkcji oznacza wygaśnięcie jego mandatu w tym organie.
ROZDZIAŁ V
WALNE ZEBRANIE
§ 33
-
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
-
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
-
wybór Prezesa,
-
powoływanie i odwoływanie władz Towarzystwa,
-
nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego,
-
podejmowanie uchwał o przystępowaniu do stowarzyszeń,
-
uchwalanie zmian Statutu Towarzystwa,
-
rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Towarzystwa,
-
podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa,
-
opiniowanie i rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej,
-
uzupełnianie składu osobowego władz Towarzystwa w trakcie trwania kadencji,
-
ustalanie wysokości składek,
-
podejmowanie uchwały dotyczącej bilansu rocznego oraz udzielenie absolutorium dla Zarządu.
-
Walne Zebrania powinno odbyć się co najmniej raz w roku.
-
Walne Zebranie Członków może być Zwyczajne lub Nadzwyczajne.
-
Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co cztery lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków w każdy skuteczny sposób o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
-
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest na podstawie uchwały Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/5 członków Towarzystwa.
-
Wniosek lub żądanie Komisji Rewizyjnej lub członków Towarzystwa winien określić sprawy, które ma rozpatrywać Walne Zebranie.
-
Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwoływane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
-
Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania.
-
W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania.
ROZDZIAŁ VI
ZARZĄD
TOWARZYSTWA
§ 34
-
Zarząd składa się z 3 osób wybranych przez Walne Zebranie.
-
Zarząd składa się z Prezesa, Wiceprezesa i Skarbnika.
-
Kadencja Zarządu trwa cztery lata.
-
Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. Decyduje głos Prezesa.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
-
Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 35
-
Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb lecz nie rzadziej, niż jeden raz w kwartale i zwoływane są przez Prezesa, Wiceprezesa lub Sekretarza.
§ 36
Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
§ 37
-
Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro Towarzystwa i jego Dyrektora.
-
Dyrektor kieruje pracami Biura na podstawie regulaminu, który podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.
§ 38
Do kompetencji Zarządu należy:
-
powoływanie komisji problemowych i zespołów roboczych,
-
realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
-
kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu oraz uchwałami i wytycznymi Walnego Zebrania,
-
uchwalanie projektów planów działalności Towarzystwa i preliminarzy budżetowych,
-
występowanie z wnioskami o dotację,
-
podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego, prowadzenia działalności gospodarczej, bycia organizacją pożytku publicznego oraz określania rodzajów nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego,
-
podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań majątkowych,
-
zwoływanie Walnego Zebrania,
-
podejmowanie uchwał w sprawach nabywania i utraty członkostwa zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu,
-
rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałymi na tle działalności Towarzystwa,
-
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu,
-
w szczególnych przypadkach zwalnianie członków z obowiązku płacenia składek członkowskich,
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem i funduszami Towarzystwa oraz podejmowanie uchwał o przyjmowaniu zapisów i darowizn,
-
zawieranie umów lub upoważnianie do ich zawierania,
-
ustanawianie pełnomocników Towarzystwa,
-
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
-
powoływanie i rozwiązywanie komisji i zespołów problemowych,
-
uchwalanie regulaminu Biura Towarzystwa.
§ 39
Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa uprawniony jest
Prezes lub Wiceprezes.
ROZDZIAŁ VII
KOMISJA REWIZYJNA
§ 40
-
Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
-
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji,
-
Kadencja Komisji Rewizyjnej Towarzystwa trwa cztery lata,
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić żadnych innych funkcji we władzach Towarzystwa,
-
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków Komisji. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 41
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
przeprowadzenie co najmniej dwa razy w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa,
-
występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień oraz usunięcia stwierdzonych uchybień,
-
sporządzanie sprawozdań ze swej działalności i występowanie do Walnego Zebrania z wnioskiem o absolutorium dla Zarządu.
-
prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
-
zwołanie Walnego Zebrania, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
-
składanie na Walnym Zebraniu wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium dla Zarządu,
-
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.
§ 42
Organizację i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin
uchwalony przez Walne Zebranie.
§ 43
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa, ani być pracownikami Towarzystwa.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
-
Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
-
-
nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
-
nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
-
ROZDZIAŁ VIII
MAJĄTEK I FUNDUSZE TOWARZYSTWA
§ 44
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o
obowiązujące przepisy.
§ 45
Na fundusze Towarzystwa składają się:
-
wpisowe i wpływy ze składek członkowskich,
-
zapisy, darowizny,
-
wpływy z działalności statutowej i gospodarczej,
-
wpływy ze zbiórek publicznych i różnego rodzaju imprez,
-
wpływy z loterii i aukcji,
-
dotacje budżetowe, subwencje,
-
dochody z majątku ruchomego i nieruchomego,
-
inne wpływy.
§ 46
Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału
każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg
zasad określonych przez Walne Zebranie, w ciągu czterech tygodni od
otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Towarzystwa.
§ 47
Prowadzenie nieodpłatnej i
odpłatnej działalności pożytku publicznego, wymaga rachunkowego
wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym
określenie przychodów, kosztów i wyników, każdej z tych
działalności z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. To
postanowienie stosuje się odpowiednio w przypadku organizacyjnego
wyodrębnienia działalności pożytku publicznego.
§ 48
Dla ważności dokumentów dotyczących zobowiązań finansowych
wymagane są podpisy Prezesa i Skarbnika lub Wiceprezesa i Skarbnika.
ROZDZIAŁ IX
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 49
-
Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania (z zastrzeżeniem § 31 ust. 2 i ust. 3).
-
Wraz z uchwałą o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powołaniu Komisji Likwidacyjnej.
-
Walne Zebranie wskazuje także fundacje i stowarzyszenia, mające podobne cele statutowe na rzecz, których przejdzie majątek Towarzystwa, po wypełnieniu jego zobowiązań.
Olszyna, dnia 25 listopada 2016 r.
DO POBRANIA:
- Statut TMZO Olsna 1254 - tekst jednolity z dn. 25.11.2016 r.
- Logo TMZO Olsna 1254
- Deklaracja przystąpienia